KARŞI ZİRVE

Yazar : Taner SAYAR | Doğa Gezgini

Gezinin fotoğrafları için GALERİ© bakınız…

KARŞI ZİRVEDE CANLANAN ANILAR

100_9963

Bugün günlerden 5 Haziran. Ankara’nın en yüksek noktasına çıkmak için TEMPO ile düştük yollara. Aslında 2030 metrelik yüksekliğiyle Işık Dağı, Ankara’nın en yüksek dağı olarak bilinir. Ancak yine Ankara sınırları içindeki olan ve bugün zirvesine çıkmayı amaçladığımız Emeklidede Tepesi’nin yüksekliği 2080 metredir. Zirveye, 2010 yılında bir trafik kazasında hayatını kaybeden dağcı Emre Yatar’ın ismi yine doğa yürüyüşçüleri tarafından verilmiştir.

101_0090

Bugün ayrıca Dünya Çevre Günü. Böyle bir günde doğada olmak yürüyüşümüzün anlamını daha da artırıyor. İnsan sağlığını tehdit eden çevre kirlenmesine artık yürüdüğümüz doğada bile tanık oluyoruz. İnsanlarımız, maalesef dağın başından çöp kamyonu geçecek gibi çöplerini doğaya bırakıyor. Bu nedenle çöpleri doğada bırakmamak, doğada dikkatli yürümek kadar önemli bizim için.

101_0082

Yine bugün, dünyanın çevresini teknesiyle dolaşan ilk Türk denizci olan Sadun Boro’nun ölüm yıldönümü. Eşi ve kedisi Miço ile yaptıkları üç yıllık dünya seyahati beni hep etkilemişti. Üstelik bu seyahati 10 metre boyundaki bir tekneyle yapmışlardı. Bu maceracılığın çok az bir kısmının dahi kendimde olmasını çok istemişimdir. Kim bilir, bizi de pazar günü şehirde rahat rahat oturmak yerine dağlara yönlendiren şey belki benzer bir maceracı ruhtur diye düşünüyorum.

101_0059

Bugün yürüyüşe başlayacağımız yer Eğerlibaşköy yakınları. Başköy, bölgedeki dört köyden biridir: Alveren, Dereköy, Başköy ve Kuzören. Kaynaklara göre,Yıldırım Beyazıt’ın süvarilerinin atlarında eğer olanlar bu köylere geldikleri için bu köylerin isimlerinin başına “eğerli” kelimesi eklenmiş.

101_0037

Eğerlibaşköy’den Emeklidede Tepe zirvesine  600 metre yükselmemiz gerekiyor ki bu ciddi bir tırmanış. Ama gerek havanın güzelliği, gerekse rehberimiz Derya’nın seçtiği rota bu zorluğu bize hiç hissettirmedi. Zaman zaman yağan yağmur ve kekik kokusu yürüyüş boyunca bize eşlik etti. Papatyalar da pek güzeldi. Orman içinde bolca mantar gördük. Her zaman olduğu gibi, hangi mantarın zehirli hangisinin yenilebileceği konusunda fikirler söylendi. Benim vardığım sonuç şu: İşin uzmanı olmadan doğadaki hiçbir mantar yenilmemeli, çünkü bu işin şakası yok.

100_9975

Oldukça dik sayılabilecek bir çıkıştan sonra ulaştığımız zirvede öğle molası verildi. Yemekler yenildi, hatta Saniye (Hanım)’nin hazırladığı Türk kahvesi bile içildi. Uzaklardaki Işık Dağı’nın zirvesi görüntüde bize eşlik etti. Işık Dağı’na en son Aralık ayında gitmiştik. Çok rüzgarlı ve soğuk bir gündü o gün, ama her şey çok sıcaktı. Uzaktan baktığımız o zirvede o gün biriktirdiğimiz anılar canlandı tek tek.

100_9966

Öğle molasının bitmesini kimse istemiyor gibiydi. Leziz sandviçler, içilen kahveler ve canlanan anılar derken zaman çabuk geçmişti. Artık gitme zamanı gelmişti.

Sabahattin Ali de şiirini bizim gibi bulunduğu bir dağda yazmış olsa gerek:

Kalbime benzer taşları,

Heybetli öter kuşları,

Göğe yakındır başları;

Benim meskenim dağlardır.

Bu şiiri Sadık Gürbüz pek de güzel müziğe dökmüş.

Zirveden indikten sonra yolumuz Başköy Yaylası’ndan geçti. Buradan süt ve yoğurt bulabileceğimizi düşünüyorduk ama olmadı. Hayvan sayısı son zamanlarda oldukça azalmış ve süt üretimi de düşmüş. Yayladan öküz ve mandaların meraklı bakışları arasında geçtik. Evlerini onarmaya çalışan bir aileyle ayaküstü sohbet ettik. Burada gördüğümüz eski bir telefon kulübesi de doğanın içinde çok ilginç bir görsellik sundu bize.

Bugün yaklaşık 14 kilometre yürüdük. Yürüyüşümüzün sonunda kaptanımızın hazırladığı sıcak çaylarımızı içtik. Akpet’te verilecek “çorba molası”na doğru yola çıktık.

Ve yine Sabahattin Ali’nin şiirindeki dörtlük hafızalarımızda:

Şehirler bana bir tuzak,

İnsan sohbetleri yasak,

Uzak olun benden uzak

Benim meskenim dağlardır.

Yazar : Taner SAYAR | Doğa Gezgini

Gezinin fotoğrafları için GALERİ© bakınız…